"Вчитель як особистість формується впродовж усього життя" В.О. Сухомлинський
У соціокультурному розвитку України дедалі яскравіше виступає особистісно-гуманна орієнтація освіти, яка має сприяти становленню духовно зрілої, вільної та творчої особистості. Практична реалізація цих завдань насамперед залежить від учителя, його вміння глибоко усвідомлювати роль і місце освітніх процесів та систем у світовому культурному руслі; впевнено орієнтуватися у феноменах науки та соціальних явищ віртуозно поєднувати глибокі фундаментальні знання та ретельну педагогічну підготовку. А це можливо лише завдяки безперервному оновленню ним знань, його постійному самовдосконаленню та самоосвіті.
Концепція педагогічної освіти визначила своєю метою «формування вчителя, який здатний розвивати особистість дитини і зорієнтований на особистісний та професійний саморозвиток і готовий працювати творчо в закладах освіти різного типу». Тому особливого значення в наш час набуває проблема самоосвіти вчителів, спрямована саме на їхній професійний саморозвиток.
Поняття «професійний саморозвиток» є центральним у педагогічній психології і визначається як складний інволюційно-еволюційний поступ, у ході якого відбуваються прогресивні й регресивні інтелектуальні, особистісні, поведінкові, діяльнісні зміни в самій людині. Зокрема за Л.С. Виготським, «розвиток є неперервним процесом саморуху, що характеризується передусім постійним виникненням утворенням нового, чого не було на попередніх етапах.
У психолого-педагогічній літературі виділяють два напрями саморозвитку особистості — самовиховання (виховання волі, якостей, рис характеру, певної поведінки) та самоосвіта (розумове виховання, інтелектуальне зростання, накопичення знань). Самоосвітню діяльність учителя, провідну форму інтелектуального розвитку особистості та вдосконалення педагогічної майстерності, Передбачає не лише накопичення нової інформації, а й системне осмислення цієї деформації, її інтеграцію з наявними знаннями.
Ефективним шляхом здійснення самоосвітньої діяльності вчителя в єдину систему дій директора школи, його заступника та вчителів; виявлення та задіяння психолого-педагогічних факторів, які б викликали у педагога бажання творчо й результативно працювати, постійно прагнучи до професійного та духовного зростання.
Ретельне дослідження педагогічної спадщини видатного педагога дали змогу зробити висновок, що Василь Олександрович теоретично обґрунтував та експериментально перевірив у роботі керованої ним школи основні етапи організації самоосвітньої діяльності вчителів: установчий, практичний, підсумковий.
Систематичне відвідування занять на курсах, ділові та рольові ігри, форми методичної роботи не розв'язують повністю складної проблеми підвищення кваліфікації вчителів, тому що навіть найдосконаліша колективна система методичної роботи не може врахувати індивідуальної потреби вчителя в новітній інформації, ознайомити його з необхідною літературою з фаху. Отже, виникає потреба в самостійній роботі вчителя.
Самоосвіта є елементом виробничої діяльності кожного вчителя, який вільно обирає матеріал, прийоми й засоби роботи над собою. Такий принцип організації самоосвіти — поєднання її обов'язкового характеру з добровільно обраним змістом — найбільше виправдав себе.
У процесі самоосвіти реалізуються основні дидактичні принципи вчення — систематичності, послідовності, наступності, зв'язку з практикою тощо.
1. Взаємообумовленість цілей, сутності, змісту, структури методичної роботи й суспільних потреб, педагогічної практики. Цей принцип, зокрема, вимагає єдності ідейно-політичної і професійної підготовки педагога, посилення уваги до методологічних знань.
2. Безперервність і систематичність підвищення кваліфікації і професійної майстерності працівника впродовж педагогічної діяльності.
3. Комплексне вивчення питань соціології, психології, дидактики, теорії виховання, наукових основ викладання предмета та поєднання теоретичної підготовки з оволодінням уміннями й навичками, необхідними в педагогічній діяльності.
4. Випереджальний характер підвищення кваліфікації педагога, своєчасне отримання наукової інформації, рекомендацій науки та передового досвіду.
5. Урахування рівня підготовки та індивідуальних інтересів учителів, диференціація змісту й методів методичної роботи.
6. Узгодженість і наступність підрозділів методичної роботи й курсової підготовки.
7. Взаємозв'язок методичної роботи з творчими пошуками окремих учителів і колективу в цілому.
Вивчаючи творчу лабораторію вчителя, атестаційна комісія здійснює насамперед всебічний, максимально глибокий аналіз організації та результативності навчально-виховного процесу. Таким чином, атестація спрямована на поліпшення практичної діяльності педагога, яке неможливе без відповідного рівня його теоретичної підготовки. Виконуючи свою контрольно-діагностичну та регулятивно-корекційну функції, адміністрація школи та атестаційна комісія мають на меті забезпечити повноцінний контроль за цим процесом.
Підґрунтя для атестаційного етапу формується в основному між атестаціями. Для більшості вчителів ці проміжки часу найчастіше збігаються з міжкурсовими періодами, і на них припадає найбільший обсяг самоосвітньої роботи. Тому так багато важить грамотне та доцільне її планування.
У нашій школі дотримуються певних засад самоосвіти. Виконання зазначених положень дає змогу об'єднати розрізнені самоосвітні заходи у досить струнку систему, орієнтовану на розв'язання загальношкільної проблеми, над якою працює педагогічний колектив.
Для того, щоб система самоосвіти була гнучка, гнучкою має бути і система методичної роботи. Маючи це на увазі, ми використовуємо на практиці таку класифікацію методико-педагогічних заходів.
1. Забезпечення умов для активної творчої роботи, розвитку пізнавального інтересу учнів.
2. Проблемний підхід в активізації процесу пізнання.
3. Форми активного навчання школярів.
4. Прийоми роботи з додатковими джерелами на уроці та в позаурочний час.
5. Самоосвіта, самонавчання, самовдосконалення школярів.
6. Визначення пізнавального інтересу учнів за критеріями:
7. Умови розвитку пізнавального інтересу учнів:
8. Стимулювання пізнавальної діяльності та ін.
1. Характеристика лекційно-практичної системи навчання.
2. Класифікація уроків за їх типами.
3. Тематичне планування і корекція завдань уроків різних типів.
4. Роль і місце підготовчих уроків у лекційно-практичній системі.
5. Методика проведення:
· уроків з засвоєння нових знань лекційно-практичної системи;
· уроків удосконалення знань, формування вмінь та навичок учнів (уроки-практикуми);
· уроків узагальнення і систематизації знань (уроків-семінарів):
· уроків корекції знань і консультацій;
· контрольно-залікових уроків;
6. Контроль за діяльністю учнів при лекційно-практичній системі навчання та ін.
· Загальна характеристика мислення.
· Особливості логічного мислення.
· Педагогічні прийоми розвитку логічного мислення.
· Роль проблемного навчання у розвитку логічного мислення.
· Диференціація та інтеграція навчання — один із шляхів формування вміння аналізувати, порівнювати.
· Види практичних робіт, вправ з розвитку пам'яті, мислення.
· Роль уроків систематизації та узагальнення знань у розвитку логічного мислення школярів та ін.
· Врахування індивідуальних особливостей учнів, їх здібностей, інтересів, бажань при викладанні предмета.
· Педагогічне співробітництво вчителя і учнів.
· Створення ігрових ситуацій на уроці.
· Практична спрямованість викладання.
· Елементи досліджень, спостережень у процесі навчання та ін.
· Різні види уроків та їх методика проведення.
· Використання додаткових джерел у побудові нестандартного уроку.
· Психологія спілкування учителя і учня при проведенні нестандартного уроку.
· Нестандартний урок — одна із форм розвитку творчих здібностей учнів та ін.
1. Науково-педагогічні основи шкільного краєзнавства:
2. Основні напрями і зміст краєзнавчої роботи в школі:
3. Краєзнавчо-туристська робота (основні напрями):
4. Краєзнавство — один із напрямків патріотичного виховання школярів.
У процесі роботи над методичною темою вчитель знайомиться, як вирішена обрана ним проблема в науці, співставляє власний досвід викладання. Це дуже важливий етап роботи вчителя над методичною темою, оскільки співставлення свого досвіду з досвідом, описаним в літературі, — основа самоосвіти. На цьому етапі вчитель аналізує різні точки зору на вирішення тієї чи іншої проблеми, визначає власну позицію. Зіставлення власного досвіду викладання з ідеями, методами, прийомами, які є в методиці, дає змогу вчителю визначити, що він уже знає і що може зробити з даної проблеми, що принципово нове є у його практиці, у чому він може взяти з того, що є в книгах, і, врешті-решт, чим він ще не оволодів своїй практичній роботі.
Необхідний етап у роботі над методичною темою — конструювання нового досвіду на основі кращих досягнень науки і практики викладання, а також перевірка його ефективності, одержаних результатів викладання.
Дуже суттєвим, на наш погляд, є думка про оформлення учителем наслідків роботи над методичною темою у письмовому вигляді. Яка структура письмової роботи?
1. Обґрунтування вибору проблеми, визначення її місця у системі важливих ідей і закономірностей методики викладання предмета.
2. Аналіз літератури з теми.
3. Опис власного досвіду роботи в рамках обраної теми, який вбирає в себе як власні досягнення, так і все ще, що відображено у літературі).
4. Опис результатів викладання.
5. Висновки з виконаної роботи — чи вважає вчитель тему повністю освоєною, чи продовжуватиме над нею роботу, в якому напрямі, які нові питання в рамках даної теми вважає необхідним розглянути.
Отже, робимо висновок:
Безперервна освіта вчителя здійснюється, в першу чергу, шляхом самоосвіти — цілеспрямованої, систематичної роботи над підвищенням професійної кваліфікації. Потреби в самоосвіті у кожного вчителя свої, специфічні, оскільки на них впливають різні фактори, а саме: особистість учителя, його інтереси, наукова і педагогічна підготовка, загальноосвітній і культурний рівень; власна педагогічна робота і її результати, оцінка його роботи іншими вчителями, керівниками школи, інспекторами і методистами, учнями і їхніми батьками.
Керівники навчально-виховних закладів повинні створювати необхідні умови вчителям для самоосвітньої роботи, навчання, дати можливість їм самостійного вибору основних напрямів роботи з урахуванням як потреб навчального закладу, так і їх потреб; інформувати вчителів про досягнення психолого-педагогічної науки і передового педагогічного досвіду тощо.
Все це сприяє вдосконаленню професійної майстерності вчителя, вдосконаленню педагогічної діяльності з реалізації науково-методичної теми.
Науково-методична проблема школи чи району спонукає до нових розробок шляхів, підходів, технологій, форм вчення, узагальнення і впровадження в педагогічну практику ідей, які недостатньо вивчені. А це значить, що є негідність для керівника творчо мислити і такий емоційний творчий заряд передавати своїм колегам.
Вважаємо за краще керівнику школи мати індивідуальне творче завдання з науково-методичної проблеми школи. Тоді паралельно йде індивідуальна й колективна робота над проблемним питанням (теоретичне вивчення і впровадження в практику).
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed risus augue, dignissim sit amet est sit amet, tincidunt lobortis nunc. Nulla facilisi. Fusce a libero at nunc feugiat
tincidunt. Vestibulum a quam et tellus interdum molestie nec.
Evolution | 123 A Street | San Francisco, CA 38279
Email: company@mycompany.com