новітня школа

задачі з наскрізними лініями

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові компетентності здоров’я і безпека, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Рухи Землі,їх наслідки

Знає про вплив добових ритмів на здоров’я

Розуміє значення режиму дня

Усвідомлює вплив способу життя на здоров’я

Моделювання оптимального режиму життя відповідно до добових циклів

 

Вправа «Режим дня»                                                                                час 6 хв

Використані матеріали

Проект «Вчимося жити разом», тренінги 1-5.

Мета : пояснити вплив добових ритмів на здоров’я, та допомогти     

            змоделювати оптимальний добовий режим

Інструкція

1.     Учні об’єднуються у малі групи. Кожна група отримує набір карток з переліком  дій на протязі дня та години доби.

2.     Учні у групах уважно роздивляються картки і розкладають за відповідністю година-дія. Одна група презентує свою відповідність карток, а інші порівнюють з нею власні результати.

Обговорення

-         чому ви саме так розклали картки?

-         Чому розміщення карток відрізняється?

-         Чи хотілося вам розмістити по іншому? Чому не розмістили?

-         Чому залишилися вільні картки?

-         Як впливає недотримання добового режиму на здоров’я?

Підсумки

Підведення  до розуміння впливу  режиму дня на здоров’я людини

Роздатковий матеріал

 

7-8 год

17год-19год

зарядка

Заняття спортом

підвечірок

11 год

19 год

сніданок

Гра на комп’ютері

вечеря

13 год

20год – 22год

2 сніданок

Перегляд телевізора

Підготовка до сну

14год-16год

22 год

обід

Вивчення домашнього завдання

Спілкування з батьками

16 год

Ранкова гігієна

Прогулянка на свіжому повітрі

Прогулянка на свіжому повітрі

Особиста гігієна

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові компетентності здоров’я і безпека, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Політична карта Африки

Знає про небезпечні природні об’єкти та явища та їх вплив на життя людини. Розуміє важливість профілактичних заходів під час закордонних подорожей до країн з високою ймовірністю епідемій; Усвідомлює значення санітарно-гігієнічних умов проживання та харчування для збереження життя і здоров’я людей

Уміння читати інформацію;

Усвідомлення небезпеки інфекційних захворювань;

Визнання важливості профілактичних заходів щодо інфекцій в закордонних подорожах.

               

 

Вправа « Туристична агенція» (рольова гра)                               час 20 хв

Використані матеріали

Проект «Захисти себе від ВІЛ» , інтернет ресурси

Мета: пояснити важливість профілактичних заходів під час закордонних

           подорожей до країн з високою ймовірністю епідемій, розвивати   

           пізнавальну активність учнів та вміння працювати в групах.

Інструкція:

1.     Учні діляться на групи (різні варіанти: за власними інтересами, або шляхом жеребкування): Туристи, Представники турфірми, Лікарі.   Кожна група отримує набір тематичних карток.

2.     Учні уважно роздивляються картки, розподіляють ролі. Прослухавши представників турфірми  та лікарів туристи роблять висновки.

Обговорення:

-         Що потрібно робити перед будь-якою поїздкою в іншу країну?

-         Для чого потрібно робити щеплення?

-         Яких правил потрібно дотримуватись в іншій країні?

-         Як ви думаєте,якщо людина захворіла в іншій країні, і не повідомила про це, до чого можуть привести такі дії?

Підсумки

Підведення до розуміння важливості профілактичних заходів під час закордонних подорожей до країн з високою ймовірністю епідемій, значення санітарно-гігієнічних умов проживання та харчування для збереження життя і здоров’я людей. Недотримання умов може призвести до поширення інфекції по всьому світу і може призвести до пандемії.

 

Роздатковий матеріал

«Представники турфірми»

Африка - це цікавий, дивовижний континент, який зберігає чимало таємниць і загадок. Край безкрайніх саван і жарких пустель, колиска дикої незайманої природи і людств. Африка є другим за величиною континентом, і її площа складає близько  22 % всієї території , займаної сушею.

 

       Включаючи спірну територію західної Сахари і прилеглі острівні держави, в Африці налічується 54 незалежні держави.

 

       В даний час населення Африки становить близько мільярда людей. За останні сорок років тут стався справжній демографічний вибух, і тому середній вік населення на цьому континенті порівняно невисокий. У багатьох державах Африки половина населення не досягла ще віку 25 років.

 

       Хоча населення Африки становить близько 16 % відсотків світового населення, на чверті мов, що існують на планеті, розмовляють тільки в Африці.

      Нігерія є найбільш населеною країною в Африці. На другому місці Єгипет. Найбільш населеним містом Африки є Каїр, столиця Єгипту. На території мегаполісу живе більше 17 млн.чоловік.

     Найбільша країна Африки-Судан. Найменша-Сейшельські острови.

 

«Лікарі»

      Але, крім гарної природи і цікавої культури, у цього краю є і зворотній бік, на якому туристів чекають незліченні небезпеки Африки.

Дикі звірі, інфекції, типові для тієї місцевості природні явища - для міської людини все це може виявитися загрозою для життя, якщо не підготуватися. Тому ми розповімо вам, які небезпеки Африки можуть чекати туриста і як їх уникнути.

Нестерпна спека

Так-так, саме ця характеристика дуже чітко підходить для деяких країн Африки. Якщо ви летите на континент комфортабельним літаком чи просто добираєтеся на транспорті, в якому є кондиціонер - то, коли ви вийдете назовні, відчуєте неймовірний контраст. Особливо це відчутно від Каїра до Кейптауна. Тому ми рекомендуємо в будь-якому випадку завжди мати головний убір (щоб уникнути сонячних ударів), а також воду у великих кількостях, тому що пити хотітиметься постійно.

Єдиними місцями, в яких перебування європейської людини буде відносно комфортним, є Південна Африка (липень-серпень) і Ефіопське нагір'я. Ось туди можна летіти практично всім, навіть дуже розніженим міським жителям.

Хвороби та інфекції

Через те, що Африка є дуже теплим континентом, це стало відмінною передумовою появи там більшості паразитів та інфекцій. Тому представляємо вам майже повний список інфекційних небезпек Африки з рекомендаціями щодо їх уникнення:

1. Холера.
Думаємо, про перебіг цієї страшної хвороби розповідати не варто, а от про те, що потрібно робити, щоб не підчепити заразу, розповімо:

- купатися тільки у відведених для цього місцях;
- пити тільки кип'ячену (а краще бутильовану) воду;
- фрукти і овочі після миття обливати окропом;
- регулярно і ретельно мити руки.

2. Чума.
Це досить рідкісне зараз захворювання становить серйозну небезпеку в Африці. Щоб уникнути цієї інфекції бажано:

- зробити щеплення перед поїздкою;
- уникати контактів з хворими;
- розміщуватися в пристойних готелях;
- не контактувати з гризунами та верблюдами.

 

3.Малярія.
Всім відомо, що це захворювання, викликане укусом малярійного комара. Близько 90% випадків захворювань малярією відбувається в Африці, і 3000 дітей помирає тут від цього кожен день.

Отже, щоб уникнути загрози, слід завішувати вікна та двері сітками, використовувати фумігатори. Якщо ж ви їдете в певну зону і точно знаєте, що там багато цих комах, краще за тиждень до виїзду почати приймати спеціальні профілактичні препарати проти малярії.

 

4.Жовта лихоманка.
Практично той же випадок, адже розносником інфекції є комаха, схоже на комара. Але тут все серйозніше, адже це одна з найнебезпечніших африканських інфекцій, тому обов'язково необхідно зробити щеплення. Імунітет після нього тримається 10 років.

5. Некаторозі і анкілостомоз.
Причиною захворювання є дрібні черв'яки, які можуть проникати в організм, як разом з їжею, так і просто прогризаючи шкіру.
Тому дуже важливо носити взуття з хорошою підошвою і не лежати на землі без підстилок та одягу.

6. Група захворювань від комах: вухереріоз, лоаоз, лейшманіоз, африканський трипаносомоз. Не хочемо вас лякати описом перебігу всіх цих захворювань, тим більше, що деякі з них не показують своїх симптомів довгий час. Просто будьте пильні і забезпечте собі повний захист від комах, які представляють серйозну небезпеку в Африці.

7. Група захворювань від черв'яків: шистосомоз, стронгілоїдоз, парагонімоз, клонорхоз, дракункульоз. Тут порада проста - стежте за тим, що ви п'єте і їсте. Також намагайтеся не купатися в прісних водоймах і не лежати на голій землі.

 

 

 

 

 

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові компетентності здоров’я і безпека, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Африка. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми.

Знає про небезпечні природні об’єкти та явища та їх вплив на життя людини.  Усвідомлює негативний вплив упереджень про здоров’я

Уміння протистояти упередженням;

Усвідомлення небезпеки різних упереджень,щодо здоров’я та їх вплив на навколишнє середовище.

 

 

Вправа «Чому зникають носороги»                                            час 10 хв

Використані матеріали: інтернет –джерела

Мета: пояснити причини виникнення екологічної проблеми – вимирання

            тварин.

Інструкція:

Учні зачитують інформацію з карток. Далі йде обговорення і висновки.

Обговорення

-         Чому вбивають тварин?

-         Що потрібно робити, щоб запобігти цьому?

-         Важливість  научних знань про здоров’я та лікування?

Підсумки

Підведення до розуміння хибності народних упереджень про чудодійні сили певних частин тварин, та про катастрофічні наслідки для багатьох видів тварин.

 

Роздатковий матеріал

      Африканські слони в наш час  є у 37 країнах на південь від Сахари. Вони, як відомо, вимерли в Бурунді в 1970-х рр., у Гамбії в 1913 році, в Мавританії в 1980-х роках, а у Свазіленді в 1920 році, де вони були реінтродуковані в 1980-х та 1990-х роках. Хоча великі ділянки безперервного ареалу слона ще є в деяких частинах Центральної, Східної та Південної Африки, поширення слона стає все більш фрагментованим по всьому континенту.

      Африканський слон є одним з видів великої африканської п'ятірки. Через надмірне полювання і браконьєрство популяція цього виду слонів значно скоротила свою чисельність. За останніми оцінками, в дикій природі залишилося близько 500–600 тисяч африканських слонів.

Тепер вид має категорію VU (вразливий) за сучасною класифікацією МСОП.

      Зараз рідко можна зустріти слона з бивнями, навіть з удвічі меншими, ніж у його попередників. Бивні ростуть у слона все життя і є показником його віку.

Головна небезпека походить від браконьєрів, які вбивають слонів через слонову кістку. Слонова кістка цінний матеріал, а також Китайці вірять у чудодійну силу бивнів. Страждають в основному старі тварини з великими бивнями.  

      У Африці в 1998 році налічувалося 11 тисяч носорогів, з них 8900 у ПАР, у заповідниках, що огороджені та добре охороняються. Захищені приватні та державні території є також у Кенії. Популяція суматранських носорогів скоротилася з 900 тварин у 1980-х роках до 350.

      Природних ворогів у носорога практично немає. Тигр або лев рідко наважуються нападати навіть на молодняк. Але от з людиною справи у носорога йдуть не зовсім добре. Його роги багато племен і народів вважають священними і цілющими. Через ці роги носорогів нещадно вбивають до теперішнього часу.

   Лише кілька років назад уряди деяких країн стали вживати заходів що до збереження цих своєрідних диких тварин. На жаль це відбувається не скрізь. Як результат суматранського носорога на сьогоднішній день залишилося не більше 350 особин.

 

 

 

 

 

 

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові компетентності здоров’я і безпека, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Природні зони Африки

Знає про небезпечні природні об’єкти та явища та їх вплив на життя людини. Розуміє важливість дотримання правил поведінки в небезпечних природних об’єктах.

Усвідомлює вплив чинників екологічної небезпеки на здоров’я людини

Усвідомлення небезпеки впливу чинників екологічної небезпеки на здоров’я людини

Визнання важливості дотримання правил поведінки в небезпечних природних об’єктах.

 

Вправа «Допоможи товаришу в Сахарі»                                               час 5 хв

Використані матеріали

Проект «Вчимося жити разом»

Мета: пояснити, що знання правил поведінки в небезпечних ситуаціях

            збереже здоров’я; повторити ознаки перегріву тіла і що робити при

            перегріваннях.

Інструкція:

1.     На дошці  написано «Ознаки» , «Як допомогти» і  «Як запобігти перегріванню»

2.     Учням роздані картки. Вони їх аналізують.

3.     Далі прикріпляють на дошку в «Ознаки» або «Як допомогти» і  «Як запобігти перегріванню»

4.     Група «експертів»(діти, у яких не було завдань) розміщують картки по

черзі, відповідно до настання ознак та алгоритму дій допомоги

Підсумки

Підведення до розуміння дотримання правил поведінки в різних ситуаціях і важливість знань допоги.

Роздатковий матеріал

 

Ознаки перегріву

Як допомогти

Як запобігти перегріванню

Відчуття втоми

Покласти у тінь, піднявши вище голову, або в прохолодне приміщення, зняти одяг

Одяг з легкої нещільної тканини, світлий

Головний біль

Охолодити організм

Головний убір

Запаморочення

 

Покласти прохолодні компреси на голову, шию, груди, можна обгорнути тіло мокрим простирадлом.

 

Дотримуватися питного режиму

Нудота

Охолодження не повинно бути різким і швидким.

Не перебувати довго на сонці

Спрага

Якщо людина при свідомості – напоїти прохолодною підсоленою водою

Не перебувати довго в перегрітих приміщеннях

Шум у вухах, задишка

При втраті свідомості потерпілого кладуть набік

Небезпека сонячного і теплового удару збільшується при фізичному навантаженні та нестачі води.

Прискорене серцебиття

(інтенсивно червоніє обличчя, нерідко бувають кровотечі)

При дихальній аритмії- потрібно штучне дихання

 

Важка задишка, частий і слабкий пульс

Якщо людині стало погано вже дома- обтерти оцтом, розбавленим навпіл з водою

 

Галюцинації, з’являються судоми

Терміново викликати лікаря

 

Марення

 

 

Можливий параліч органів дихання, припинення роботи серця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові компетентності здоров’я і безпека, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

7

Материки північної півкулі. Євразія. Сучасні екологічні проблеми

Знає про небезпечні природні об’єкти та явища та їх вплив на життя людини. Розуміє важливість дотримання правил поведінки в небезпечних природних явищ

Усвідомлює вплив чинників екологічної небезпеки на здоров’я людини;важливість упевненого поводження в різних життєвих ситуаціях

Усвідомлення небезпеки впливу чинників екологічної небезпеки на здоров’я людини;

Визнання важливості дотримання правил поведінки при  небезпечних природних явищах;

Вміння пояснювати алгоритм прийняття зважених рішень у стресових ситуаціях

 

Вправа «Увага небезпека»                                                        час 15 хв

Використані матеріали

Проект «Вчимося жити разом»

Мета: пояснити важливість знань поведінки при надзвичайних ситуаціях природного характеру; упевненого поводження в різних ситуаціях; уникнення непорозумінь у спілкуванні під час надзвичайних ситуацій.

Інструкція:

1.     Учні діляться на групи. Кожна група вибирає стихійне явище.(землетрус, зсуви, шквали, повінь та паводок)

2.     На столах лежать картки з алгоритмами дій до різних стихійних явищ, дітям потрібно вибрати, що відноситься до їх теми.

3.     Кожна група озвучує свої твердження

4.     На дошці формуються загальні правила поведінки при стихійних явищах.

Твердження

-         Уважно слухати інформацію по телевізору про обстановку перебігу стихійного лиха, про порядок дій

-         Без потреби не користуватися мобільним телефоном, бо по ньому можуть надійти важливі повідомлення.

-         Не панікувати

-         Завчасно вирішити, де буде місце зустрічі родини в разі евакуації

-         Одягнутися, взяти документи та зібрати найнеобхідніші речі, невеликий запас продуктів на кілька днів, воду, кишеньковий ліхтарик, приймач на батарейках

-         Щільно зачинити вікна, двері.

-         Не підходити до вікон, не бігти сходами.

-         Бути спокійним і слухати старшого.

Роздатковий матеріал.

Карточки з алгоритмами дій при стихійних лихах (землетрус, зсуви, шквали, повінь та паводок)